November Music - Shalygin

Live registratie van Severade tijdens November Music 2021

  • Credits
  • Program notes
  • In focus
  • Interview
Credits

Severade
Live registratie tijdens het November Music Festival 2021 Den Bosch
Compositie Maxim Shalygin
Uitgevoerd door:
Maya Fridman en het Cello Octet Amsterdam 
Alistair Sung, Claire Beumer, Esther Torrenga, Genevieve Verhage, Rares Mihailescu, Rene van Munster, Sanne Bijker, Sanne van der Horst
Instrumentenontwerp: Rob van den Broek



Program notes

Gevoelsmuziek die je zintuigen overrompelt en je middenrif laat trillen. De stuwende, expressieve muziek van de Nederlands-Oekraïense componist Maxim Shalygin pakt je bij de lurven, of je wilt of niet. In korte tijd heeft Shalygin een ware reputatie voor intense spektakelwerken opgebouwd.

Tijdens November Music klonken al verschillende indrukwekkende werken van Shalygin waaronder het saxofoonoctet Todos los fuegos el fugeo, het strijkerswerk Lacrimosa or 13 Magic Songs en het cellomeesterwerk Canti d’inizio e fine. Dit intense cellowerk schreef Shalygin voor Maya Fridman, alleskunner op de cello.

Ook nu heeft Shalygin een vurig werk voor muze Maya Fridman in petto. Zijn gloednieuwe  Severade is geschreven voor Cello Octet Amsterdam en Fridman, Het is een werk voor acht akoestische cello's en speciaal ontworpen instrumenten. Deze unieke, mechanisch aangedreven klankinstrumenten zijn gebouwd door kunstenaar Rob van den Broek en vormen tezamen een sculptuur. Van den Broek ziet deze nieuwe instrumenten als een klankmatig en historisch verlengstuk van de cello, waarmee hij een spannende blik in de toekomst werpt.

Severade is een combinatie van de woorden Sever (Russisch voor 'noord', verwijzend naar de Noordzee) en Serenade. Liefdesliederen die klinken wanneer je blik over de woeste Noordzee waart. Liefde in de zin van Orpheus, maar ook liefde die met stomheid slaat, die angst en beven opwekt, die verwoest en opbouwt. In de cyclus Severade slaat de componist een wervelende brug tussen de emotionele folklore van het oosten en de rationele muziektraditie van het westen.

In focus
Interview

Aad van Nieuwkerk sprak met Maxim Shalygin