- Credits
- Program notes
- In focus
- Interviews
Credits
CAPPELLA AMSTERDAM & RIMA KHCHEICH & AMIRA MEDUNJANIN met werken van o.a. Aftab Darvishi en Gerard Beljon
Live registratie van het concert tijdens November Music 2021in het het Jeroen Bosch Art Centre
Aftab Darvishi - HamZad (My Fellow)
Gerard Beljon - Planctus Cygni *
Anoniem - selectie uit Cantigas de Santa Marina van Alfonso X el Sabio
Uitvoerenden zijn:
Cappella Amsterdam o.l.v. Leonard Evers
Amira Medunjanin - zang
Rima Khcheich - zang
Ahmed El Maai - ud, kanun en zang
Sabra El Bahri-Khatri - zang
Laura Rodrigues Lopes - zang
Anass Habib - zang
Raphaela Danksagmüller - duduk, fujara
Beate Loonstra - harp
Misagh Joolaee - kamancheh
Modar Salama - percussie
Program notes
Het Middellandse zeegebied is een broedplaats voor kleurrijke uitwisselingen op kunst- en muziekgebied. De hele wereld komt er samen: van Arabische muziek tot balkanklanken, invloeden uit het Midden-Oosten en Europese jazz. De onverdroten zeeschuimers van Cappella Amsterdam richten hun muzikale kompas tijdens het concertprogramma al-Bahr Mare Nostrum op vocale klankkunsten uit de regio van de Middellandse Zee.
Daarvoor had het koor twee absolute specialisten uitgenodigd.
De Libanese zangeres Rima Khcheich weet als geen ander de klankwerelden van het Midden-Oosten en jazzmuziek te overbruggen. Ze werkte al samen met Yuri Honing, Tony Overwater, Maarten Ornstein en het Dudok Strijkkwartet. Khcheich staat bekend om haar intense interpretaties van klassieke Arabische muwashahat (een middeleeuwse Moors/Arabische liedvorm) en oude Byzantijnse liederen. Bijzonder was ook de komst van zangeres Amira Medunjanin die laat horen hoe je de sevdalinka vertolkt, de oorspronkelijke, met emoties overladen volksmuziek uit Bosnië-Herzegovina.
Speciaal voor deze gelegenheid schreef de Iraans-Nederlandse componiste Aftab Darvishi nieuw werk. Een veelgevraagd componiste die al in zee ging met het Kronos Quartet, Hermesensemble, Oerknal en De Ereprijs. Vorig jaar ging haar opera Turan Dokht in première tijdens het Holland Festival.
Van de Nederlandse componist Gerard Beljon klinkt bovendien een reprise van zijn Planctus Cygni (voor onder meer kamerkoor en instrumentale solisten) dat vorig jaar zo veel bijval kreeg tijdens November Music. In zijn Klaagzang van de zwaan verweeft Beljon klanken uit het oosten en westen met de sacrale intensiteit van oude muziek.
De twee hedendaagse werken worden ingebed in traditionele (koor)werken uit de hele regio van de Middellandse Zee. Voor dit speciale koorproject is er een keur aan instrumentalisten uitgenodigd die Cappella Amsterdam wegwijs maken door het exotische repertoire. Aan het roer staat dirigent Leonard Evers.
In focus
Meer achtergronden over het concert
Interviews
Aad van Nieuwkerk sprak met Aftab Darvishi en Gerard Beljon