November Music 2022 - Bosch Requiem

Live registratie

  • Credits
  • Programma
  • Interview
  • Achtergrond
Credits

Bosch Requiem 2022 werd live opgenomen op 3 november in het Muziekgebouw aan 't IJ.

Het Requiem is een compositie van Joey Roukens en uitgevoerd door:
Nederlands Kamerkoor
Amsterdam Sinfonietta
Sofi Jeannin - dirigent

Het Requiem was een compositieopdracht van November Music en Muziekgebouw aan 't IJ
(met dank aan het Ammodo Fonds)

Programma

Hoe droevig de aanleiding vaak is, als een toondichter zich buigt over een requiem kolken de golven inspiratie als vanzelf naar boven. Dodenmissen brengen het beste in een componist naar boven. Van het zalvende Requiem van Fauré tot Ligeti’s donderende dodenmis. Volgens de Nederlandse componist Joey Roukens behoren de requiems van componisten als Mozart en Britten ‘tot het mooiste en diepzinnigste wat ze geschreven hebben.’

Voor Bosch Requiem 2022 keert Roukens terug naar zijn innerlijke creatieve bron. Topensembles Nederlands Kamerkoor en Amsterdam Sinfonietta scharen zich achter Roukens’ mis. Een intieme en serene compositie voor kamerkoor, strijkorkest en slagwerk. Als teksten hanteert Roukens niet alleen de traditionele liturgie, maar ook moderne poëzie die reflecteert over dood en afscheid.

De veertigjarige Roukens ziet het creëren van een requiem als een buitengewone uitdaging. In zijn levenslustige muziek grasduint Roukens vreugdevol en virtuoos door de muziekgeschiedenis. Zijn energieke, sensitieve muziek sleurt je als luisteraar onherroepelijk mee. Vele invloeden stromen samen in zijn aansprekende composities: impactvolle popmuziek, de hypnose van de minimal music, maar ook het klassieke raffinement van componisten als Igor Stravinsky, John Adams of Ennio Morricone. Joey Roukens is de zesde Nederlandse componist op rij die in opdracht van November Music een nieuw requiem schrijft. 

De componist over zijn nieuwe werk: 
“Toen ik de vraag kreeg of ik een requiem wilde schrijven, hoefde ik niet lang te twijfelen. Al sinds mijn tienerjaren voel ik mij aangetrokken tot ‘genre’ van het requiem – of het nu gaat om Morales (het eerste requiem dat ik ooit op CD had), Mozart, Cherubini, Fauré, Verdi of Britten, hun requiems behoren voor mij beslist tot het mooiste en diepzinnigste wat deze componisten geschreven hebben. Mijn requiem is dan ook een soort hommage aan die lange traditie van requiems waar ik zo van hou en ik heb om die reden de traditionele Latijnse requiem tekst als uitgangspunt genomen voor mijn werk. Daarbij heb ik grote delen van die tekst echter weggelaten omdat ik die te ‘beladen’ vond en te sterk verbonden met een achterhaald christelijk wereldbeeld. Mijn streven was om een requiem te schrijven dat ook betekenis zou kunnen hebben voor mensen die niet religieus of christelijk zijn."

Interview
Achtergrond